جعبه

نقش آهن در تغذيه كودك

نقش آهن در تغذيه كودك

آهن يكي از مهم ترين مواد غذايي در رشد ذهني و جسمي كودك است. خوردن آهن در دوره بعد از شش ماهگي به صورت قطراه بسيار ضروري مي باشد و همچنين پس از آن اين ماده مهم بايد در غذا و برنامه غذايي كودك گنجانده شود تا كوددكمان از همه لحاظ رشد كامل داشته باشد و دچار اختلال نشود.

چرا آهن؟

آهن براي ساخت هموگلوبين لازم است كه كارشان رساندن اكسيژن به خون است. كمبود آهن باعث كم خوني مي‌شود. يعني اين كه ارگان‌ها و عضلات، اكسيژن لازم را براي عملكردهاي معمولي ندارند. مغز نوزادان و كودكان كه در حال رشد است به طور مستقيم از كمبود آهن ضربه مي‌بيند. پس لازم است مادران جوان تر اطلاعاتي راجع به اين ماده‌ي مغذي و همچنين علائم آن داشته باشند.

علائم كمبود آهن

نوزاداني كه كمبود آهن دارند رشد كمي دارند و يا اين كه اصلاً وزنشان اضافه نمي‌شود. پوست آن‌ها رنگ پريده‌تر از رنگ نوزادان معمولي است. نوزاد بي‌اشتها است و از خوردن يا آشاميدن امتناع مي‌كند و جنب و جوشش كمتر مي‌شود. در صورت كمبود آهن كودك بي‌قرار است، بدون دليل مشخص گريه و بي تابي مي‌كند.

در كودكان بزرگ‌تر كمبود اين عنصر خود را با احساس خستگي، اختلال در تمركز و ضعف عمومي نشان مي‌دهد.

 

نياز به آهن

در كودكان شيرخوار شير مادر تا شش ماهگي آهن مورد نياز كودك را تأمين مي‌كند البته به اين شرط كه خودِ مادر تغذيه متعادلي داشته باشد. زماني كه كودك غذاي كمكي مي‌خورد لازم است كه يك غذاي كمكي سرشار از آهن مصرف كند تا نيازهاي او تا يك سالگي تأمين شود.

نياز روزانه كودك به آهن با توجه به سن

7 تا 12 ماهگي                 11 ميلي گرم

12 تا 36 ماهگي                7 ميلي گرم

4 تا 8 سالگي                  10 ميلي گرم

9 تا 13 سالگي                 8 ميلي گرم

آهن در مواد غذايي

دو نوع آهن وجود دارد:

به گروه اول آهن هِم يا HEME IRON گفته مي‌شود كه در گوشت وجود دارد و به سادگي جذب بدن مي‌شود.

گروه دوم را آهن غير هِم يا IRON  NON-HEME مي‌نامند كه در حبوبات، سبزيجات و غلات وجود دارد.

گوشت

در همه‌ي گوشت‌هاي قرمز و سفيد (گوشت گاو، گوساله، گوشت بره، جگر، مرغ، بوقلمون) و ماهي‌ها، آهن وجود دارد. زماني كه كودك شروع به غذا خوردن مي‌كند از اين گوشت‌ها در برنامه‌ي غذايي‌اش استفاده كنيد. ابتكار عمل به خرج دهيد و غذاهاي خوشمزه‌اي براي آن‌ها تهيه كنيد.

تخم مرغ

قبل از يك سالگي به دليل امكان ايجاد آلرژي فقط زرده‌ي تخم مرغ را به كودكان مي‌دهند اما بعد از يك سالگي كودك مي‌تواند تخم مرغ كامل را بخورد.

غلات

غلات كامل سرشار از آهن، نان كامل، نان غني شده، پاستاها، برنج را انتخاب كنيد. معمولاً پاستاها از غذاهاي مورد علاقه كودكان محسوب مي‌شود. از غلات و نان كامل نيز غافل نشويد.
در كودكان بزرگ‌تر كمبود اين عنصر خود را با احساس خستگي، اختلال در تمركز و ضعف عمومي نشان مي‌دهد

حبوبات

نخود، عدس، نخود فرنگي، لوبياها حاوي آهن هستند. در غذاهايي كه براي كودكتان آماده مي‌كنيد حتماً از حبوبات استفاده كنيد.

سبزيجات

مصرف سبزيجات براي رشد بهتر كودكان لازم است و از بين سبزيجات سبز رنگ اسفناج، بروكلي، كلم بروكسل، نخودفرنگي، لوبيا سبز سرشار از آهن هستند.

ميوه هاي خشك

مي‌توانيد از ميوه هاي خشك نيز براي تأمين آهن مورد نياز كودكتان استفاده كنيد. آلو خشك، كشمش، انجير خشك نيز حاوي آهن هستند.

چند تذكر

نياز به آهن در بين افراد گياه‌خوار 1.8 برابر بيشتر است.

كودكاني كه زودتر از موعد به دنيا مي‌آيند از 8 ماهگي تا يك سالگي بايد مكمل آهن دريافت كنند.

توجه داشته باشيد كه مصرف زياد و خودسرانه‌ي مكمل آهن مي‌تواند خطرناك باشد. لازم است قبل از دادن مكمل آهن به كودكان با پزشك اطفال مشورت كنيد.

ويتامين C باعث جذب بهتر آهن غير هِم مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌شود براي جذب بهتر اين گروه آهن، با مواد غذايي سرشار از ويتامين C مصرف شوند.

امكان دارد كه كودكان، زماني كه مبتلا به ويروسي شده باشند و يا از التهاب مزمني رنج ببرند دچار كم خوني موقتي شوند. بايد بدانيد كه ويروس‌ها باعث مي‌شود بدن كودكان قدرت خود را براي توليد هموگلوبين از دست بدهد.

 

آهن در افراد گياه خوار٬ آهن در تخم مرغ٬ آهن در شير مادر٬ آهن در كودكان شيرخوار٬ آهن در گوشت٬ آهن در مواد غذايي٬ علائم كمبود آهن٬ غذاي حاوي آهن براي كودك٬ نقش آهن در تغذيه كودك


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ آذر ۱۳۹۷ساعت: ۰۹:۰۹:۲۸ توسط:وي پك موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :